قیمت کارتن | قیمت چاپ کارتن | قیمت کارتن سازی | چاپ سالوک™کارتن سازی | کارتن سازی فوری | کارتن سازی در تهران | چاپ سالوک™

کارتن‌سازی

اگر بگوییم بسته‌بندی محصول از تولید آن اهمیت بیشتری دارد اغراق نکرده‌ایم! در واقع در جهان امروز که محصولات تولیدی از شهری به شهر دیگر یا حتی از کشوری به کشور دیگر ارسال می‌شوند اهمیت بسته‌بندی مناسب دوچندان می‌شود.

به‌طورمعمول اکثر صنایع برای بسته‌بندی محصولات خود از کارتن استفاده می‌کنند چراکه کارتن به‌عنوان محافظی مقاوم و زیبا شناخته می‌شود. در واقع کارتن اولویت اصلی بسیاری از تولیدکنندگان برای بسته‌بندی محصولاتشان می‌باشد و حتی با پیشرفت علم و تکنولوژی نیز روش جدیدی جایگزین بسته‌بندی با استفاده از کارتن نشده است.

البته بسته‌بندی یک محصول روش مناسبی برای تبلیغ آن نیز می‌باشد به همین دلیل است که اکثر کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ سعی می‌کنند تا روی کارتن‌های بسته‌بندی، برند تولیدی خود را چاپ کرده و آن را تبلیغ کنند. بنابراین با توجه به اهمیت کارتن‌سازی و چاپ کارتن در ادامه قصد داریم تا اطلاعات کاملی در این رابطه در اختیارتان قرار دهیم.

نقش ورق در کارتن‌سازی

کارتن‌سازی فرآیندی است که در طی آن از چند ورق خام و مقوای نازک محصولی مستحکم و جدید به نام کارتن تولید می‌شود. این محصول مقاومت بسیار بالایی داشته و به همین دلیل برای بسته‌بندی اقلام مختلف از یک کتاب سبک‌ وزن گرفته تا یک یخچال سنگین ‌وزن به‌کار می‌رود.

البته تعداد لایه‌های کارتن ساخته‌ شده در مقاومت آن تاثیر به‌سزایی دارد به همین دلیل انواع کارتن را به‌صورت سه لایه، پنج لایه و هفت لایه تولید می‌کنند. در این میان کارتن‌های سه لایه کارایی بیشتری داشته و برای بسته‌بندی محصولات پستی، اقلام خوراکی، لباس و کفش و… به‌کار می‌روند. همچنین قیمت کارتن سه لایه نسبت به کارتن پنج لایه و هفت لایه کمتر است و به همین دلیل استفاده از آن صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

خدمات دیگر مجتمع چاپ سالوک ™  چاپ و تولید کارتن | چاپ سیلک روی کارتن | لمینیت کارتن سازی | چاپ سالوک™

تماس با کارتن سازی

فلوت کارتن چیست؟

اگر یک کارتن بسته‌بندی را از نزدیک بررسی کرده باشید متوجه می‌شوید که یک ورق کنگره‌دار در میان دو ورق مسطح قرار گرفته؛ به این ورق کنگره‌دار فلوت گفته می‌شود که با توجه به حالت کنگره‌دارش و تخلخلی که در کارتن ایجاد می‌کند باعث افزایش استحکام و مقاومت آن می‌شود. در واقع می‌توان این‌طور گفت ‌که فلوت به‌عنوان ضربه‌گیر عمل کرده و در برابر ضربه از محصولات موجود در کارتن محافظت می‌کند.

بسته بندی تخخص ماست !

کارتنسازی

برای ساخت فلوت از استانداردهای مختلفی استفاده می‌شود که این استانداردها براساس تعداد کنگره‌های به‌کار رفته در هر متر از فلوت تعیین می‌شوند. به همین دلیل این لایه می‌تواند از فلوت A، B، C، E و یا F تشکیل شده باشد و لازم به گفتن نیست که هرچه تعداد کنگره‌های فلوت بیشتر باشد مقاومت کارتن افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

کارتن سازی تهران

 

جنس ورق کارتن

برای تولید دو ورق مسطحی که در طرفین لایه میانی یا همان لایه فلوت قرار می‌گیرند از کاغذ کرافت، کاغذ لاینر، کاغذ تست‌لاینر یا کاغذ ‌وایت‌تاپ استفاده می‌شود. همچنین در برخی از موارد ممکن است کاغذ به‌کار رفته ترکیبی از جنس کرافت، لاینر و تست‌لاینر باشد. میزان مقاومت هریک از این کاغذها با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل نوع کاغذ و فلوت به‌کاررفته استحکام نهایی کارتن را تعیین می‌کنند.

خط تولید کارتن‌سازی

تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز

در خط تولید کارتن‌سازی تجهیزات مختلفی به‌کار می‌رود که شامل دستگاه خط‌کش برش، ماشین دایکات، ماشین چاک دستی، ماشین لب‌چسب، ماشین لمینت دستی یا اتوماتیک، تسمه‌کش، ماشین دوخت یا منگنه و ماشین چاپ می‌شوند.

خدمات دیگر مجتمع چاپ سالوک ™  کارتن سازی | کارتن سازی فوری | کارتن سازی در تهران | چاپ سالوک™

همچنین مواد اولیه‌ای که در کارتن‌سازی به‌کار می‌روند شامل مرکب چاپ، چسب سیلیکات، شابلون، کلیشه، قالب دایکات، تسمه، سوزن منگنه، مقوای نازک یا کاغذ گلاسه و ورق خام هستند.

واحد تولید ورق کارتن

در کارخانجات کارتن‌سازی ابتدا مواد خام برای تولید خمیر کاغذ به واحد مربوطه ارسال می‌شوند. در این واحد خمیر کاغذ تهیه شده و با استفاده از آن کاغذ مسطح و فلوت میانی ساخته می‌شوند.

به‌طورمعمول واحدهای تولید ورق کارتن در محلی جدا از واحد کارتن‌سازی قرار دارند و در برخی از موارد کارگاه‌های کوچک ورق‌های آماده را از کارخانجات مربوطه تهیه می‌کنند.

واحد تولید کارتن

پس‌ازآنکه کاغذها آماده شدند به واحد کارتن‌سازی ارسال می‌شوند و در این واحد ابتدا با استفاده از دستگاه چاپ فلکسو تک رنگ تا چهار رنگ عملیات چاپ روی کارتن انجام می‌شود. البته روش‌های مختلفی برای چاپ روی کارتن وجود دارد که شامل چاپ افست، چاپ سیلک، چاپ لمینت و… هستند. بنابراین انتخاب روش چاپ بسته به کاربرد کارتن و نظر مشتری متفاوت است.

پس از این مرحله کارتن‌ها با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک چاک و خط می‌خورند، برش داده می‌شوند و در نهایت پس از آغشته شدن لبه‌هایشان به چسب به یکدیگر متصل شده و مراحل ساخت کارتن پایان می‌یابد.

برای برش یکسان و شبیه به هم کارتن‌ها می‌توان از دستگاه دایکات استفاده کرد که دارای سه مدل روتاری، فکی و پینگ‌پنگی است. این دستگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند کارتن‌ها را طبق یک الگوی مشخص برش دهد بنابراین به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات کارتن‌سازی شناخته می‌شود.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که برای اتصال لبه‌های کارتن به یکدیگر علاوه ‌بر استفاده از ماشین لب‌چسب می‌توان از ماشین دوخت یا منگنه استفاده نمود که اگر به دنبال بسته‌بندی لوکس و ایده‌آلی برای محصولاتتان هستید ماشین دوخت گزینه بهتری خواهد بود.

خدمات دیگر مجتمع چاپ سالوک ™  قیمت کارتن | قیمت چاپ کارتن | قیمت کارتن سازی | چاپ سالوک™

نقش چاپ در کارتن‌سازی

درست است که کاربرد اصلی کارتن برای محافظت از محصولات مختلف است اما در برندسازی باید از هرچیز ساده‌ای برای تبلیغات استفاده نمود. شواهد نشان می‌دهد که نقش بسته‌بندی در ترغیب شدن افراد به خرید محصول بسیار بااهمیت است؛ در واقع در نگاه اول بسته‌بندی محصول به چشم می‌آید و اگر لوکس و چشم‌نواز باشد باعث ترغیب شدن مشتری به خرید آن می‌شود. بنابراین اهمیت چاپ در کارتن‌سازی انکارناپذیر است!

برای چاپ روی کارتن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که از آن‌ها می‌توان به چاپ سیلک، چاپ افست، چاپ فلکسوگرافی، چاپ لمینت و… اشاره نمود.

چاپ لمینت

برای مثال چاپ لمینت در مواقعی به‌کار می‌رود که از کارتن لمینتی به‌عنوان یک بسته‌بندی لوکس و درعین‌حال مقاوم استفاده شود. این کارتن دارای رویه‌ای از جنس ورق گلاسه است که طرح مورد نظر به‌صورت جداگانه چاپ شده و روی آن لمینت می‌شود.

چاپ فلکسوگرافی

چاپ فلکسوگرافی یک نوع چاپ مستقیم است که در آن طرح مورد نظر با استفاده از کلیشه به کارتن منتقل می‌شود. این‌نوع چاپ بسیار منعطف بوده و می‌توان از آن برای چاپ روی سطوح ناهموار نیز استفاده نمود.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا در رابطه با نحوه ساخت کارتن و موارد دخیل در آن اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم اما برای کسب اطلاعات کامل‌تر می‌توانید با همکاران ما در مجتمع چاپ و بسته‌بندی سالوک تماس بگیرید.

چرا ما را انتخاب می کنید ؟

ضمانت و گارانتی صد در صد رنگ چاپ ، تحویل به موقع 

 

امتیاز این مطلب
4.9

پاسخی را بگذارید

تماس فوری و استعلام قیمت